رواج و اهمیت آیین در جانوران و انسان ها متفکران زیست وراثتی را بر آن داشته است که نوعی عصب فیزیولوژی بنیادی را بر حسب جایگاه معینی از مغز پدید آورند.داکویلی و همکارانش تحلیل و تفسیرهای عصب شناختی خودرا به خصوص در مورد آیین و تجربه دینی به کار گرفته اند .

دراین مورد اجماع عام وجود دارد که هدف اصلی آیین ایجاد ارتباط است خواه این آیین رقص پرنوسان زنبوری برای زنبورهای دیگر باشد و خواه نیایش پرشور انسانی حاجتمند به درگاه خدا .

اندامگان یا شخص پیام هارا به هر وسیله‌ای که مناسب تر تشخیص دهد ارسال میکند این پیام ها نقطه مقابل فشاری هستند  که بر اثر ابهام و بلاتکلیفی پدید می آید .آن ها حاوی اطلاعاتی اند که به امور مبهم و نامعلوم معنا می بخشند . وقتی آدمی وسیله ای آیینی برای سازگاری با اوضاع ناخوشایند در اختیار دارد ناراحتی ، رنج و خطر بلاتکلیفی کاهش می یابد . چنان که لیچ اشاره کرده است ؛ آیین عصاره مقدار زیادی اطلاعات است که در بسیاری صحنه ها برای بقای بازیگران لازم است .

 

آثار زیست شناسی بخشایش

اصل بخشایش اغلب یکی از آرمان‌های مهم دین است گرساچ و هائو با بررسی یک نمونه ملی نشان داده اند که دین داری شخصی و حس اغماض و بخشایش همواره باهم اند . عدم رغبت به بخشودن با کینه توزی همبستگی مثبت دارد . در عوض این نکته که کینه توزی با امراض قلبی و عروقی ارتباط دارد کاملا تایید شده است . در بسیاری از مردم کینه توزی، فشار ،پرتنشی و بیماری قلبی ویژگی های نشانگانی است که به نام سنخ شخصیتی الف شناخته شده است که مهم ترین ویژگی شناخته شده سنخ شخصیتی الف همان کینه توزی است . پژوهش نشان میدهد بخشایش نه تنها ضد کینه توزی است بلکه فشارخون و علائم ذهنی و عینی فشار راهم کاهش میدهد .

 

دین و زیست شناسی در سلامت و بیماری 

سلامت و ناخوشی پرسش های مهمی را در مورد زیست شناسی و دین پیش می آورند .

اولا آیا اعمال گروه های مذهبی بر تندرستی و بقای اعضای آن ها تاثیر می گذارد ؟

جواب مثبت است .و کلیسای عیسی مسیح قدیسیان امروزی ((که اعضای آن به مورمون ها معروف اند )) نمونه ی اعلای این امر است که کلیسا میتواند به نحو مطلوبی در سلامت اعضایش موثر باشد .

ثانیا آیا گروه های مذهبی می‌توانند به شکلی واکنش نشان دهند که انزوای تولید مثلی  ((یعنی منع روابط جنسی با افراد خارج از گروه )) روی دهد و عوامل ارثی به تمایز میان جمعیت های مذهبی مختلف بیانجامد ؟

جواب بازهم مثبت است . و وجود امراض ارثی گوناگون میان یهودی ها گواه قدرت تنفری است که به لحاظ تاریخی شرطی شده و مانع ازدواج یهود با غیریهود بوده است . وضعیت بهداشتی مورمون ها و یهودیان نشان میدهد که زیست شناسی سلامت و بیماری ممکن است محصول جلوه های اجتماعی الاهیات و اعمال شخص مذهبی باشد .

 

 

برگرفته از کتاب روانشناسی دین بر اساس رویکرد تجربی ((اسپیلکا برنارد و همکاران . ))

ترجمه دکتر محمد دهقانی .

 

نقد و بررسی روانشناسی دین از نگاه کارل گوستاو یونگ

تحلیل روانشناسی دین از دیدگاه زیگموند فروید

بررسی اثرات دین بر روی رفتار انسان ها

ها ,های ,زیست ,دین ,آیین ,اند ,است که ,زیست شناسی ,کینه توزی ,سلامت و ,که به

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

سلام من جین هو هستم کافه و کافی شاپ در مسیر آسمان سایت جامع داناکده روانشناسی اجتماعی و بسیج ملی خدملت ترخیص کالا دهکده سنگ صمد نیکروان مجله تخصصی مد و پوشاک مد و لباس او در انتظار ما.......