رواج و اهمیت آیین در جانوران و انسان ها متفکران زیست وراثتی را بر آن داشته است که نوعی عصب فیزیولوژی بنیادی را بر حسب جایگاه معینی از مغز پدید آورند.داکویلی و همکارانش تحلیل و تفسیرهای عصب شناختی خودرا به خصوص در مورد آیین و تجربه دینی به کار گرفته اند .
دراین مورد اجماع عام وجود دارد که هدف اصلی آیین ایجاد ارتباط است خواه این آیین رقص پرنوسان زنبوری برای زنبورهای دیگر باشد و خواه نیایش پرشور انسانی حاجتمند به درگاه خدا .
اندامگان یا شخص پیام هارا به هر وسیلهای که مناسب تر تشخیص دهد ارسال میکند این پیام ها نقطه مقابل فشاری هستند که بر اثر ابهام و بلاتکلیفی پدید می آید .آن ها حاوی اطلاعاتی اند که به امور مبهم و نامعلوم معنا می بخشند . وقتی آدمی وسیله ای آیینی برای سازگاری با اوضاع ناخوشایند در اختیار دارد ناراحتی ، رنج و خطر بلاتکلیفی کاهش می یابد . چنان که لیچ اشاره کرده است ؛ آیین عصاره مقدار زیادی اطلاعات است که در بسیاری صحنه ها برای بقای بازیگران لازم است .
آثار زیست شناسی بخشایش
اصل بخشایش اغلب یکی از آرمانهای مهم دین است گرساچ و هائو با بررسی یک نمونه ملی نشان داده اند که دین داری شخصی و حس اغماض و بخشایش همواره باهم اند . عدم رغبت به بخشودن با کینه توزی همبستگی مثبت دارد . در عوض این نکته که کینه توزی با امراض قلبی و عروقی ارتباط دارد کاملا تایید شده است . در بسیاری از مردم کینه توزی، فشار ،پرتنشی و بیماری قلبی ویژگی های نشانگانی است که به نام سنخ شخصیتی الف شناخته شده است که مهم ترین ویژگی شناخته شده سنخ شخصیتی الف همان کینه توزی است . پژوهش نشان میدهد بخشایش نه تنها ضد کینه توزی است بلکه فشارخون و علائم ذهنی و عینی فشار راهم کاهش میدهد .
دین و زیست شناسی در سلامت و بیماری
سلامت و ناخوشی پرسش های مهمی را در مورد زیست شناسی و دین پیش می آورند .
اولا آیا اعمال گروه های مذهبی بر تندرستی و بقای اعضای آن ها تاثیر می گذارد ؟
جواب مثبت است .و کلیسای عیسی مسیح قدیسیان امروزی ((که اعضای آن به مورمون ها معروف اند )) نمونه ی اعلای این امر است که کلیسا میتواند به نحو مطلوبی در سلامت اعضایش موثر باشد .
ثانیا آیا گروه های مذهبی میتوانند به شکلی واکنش نشان دهند که انزوای تولید مثلی ((یعنی منع روابط جنسی با افراد خارج از گروه )) روی دهد و عوامل ارثی به تمایز میان جمعیت های مذهبی مختلف بیانجامد ؟
جواب بازهم مثبت است . و وجود امراض ارثی گوناگون میان یهودی ها گواه قدرت تنفری است که به لحاظ تاریخی شرطی شده و مانع ازدواج یهود با غیریهود بوده است . وضعیت بهداشتی مورمون ها و یهودیان نشان میدهد که زیست شناسی سلامت و بیماری ممکن است محصول جلوه های اجتماعی الاهیات و اعمال شخص مذهبی باشد .
برگرفته از کتاب روانشناسی دین بر اساس رویکرد تجربی ((اسپیلکا برنارد و همکاران . ))
ترجمه دکتر محمد دهقانی .
نقد و بررسی روانشناسی دین از نگاه کارل گوستاو یونگ
ها ,های ,زیست ,دین ,آیین ,اند ,است که ,زیست شناسی ,کینه توزی ,سلامت و ,که به
درباره این سایت